greece

از کشور یونان، مهد فیلسوفان و دموکراسی و کشور جزیره های رؤیایی چه می دانید؟ 

نگار کاظمی

یونان کشوری باستانی و شگفتانگیز با طبیعتی بینظیر است که هرساله افراد زیادی از مناطق مختلف جهان به آن سفر  میکنند و در سالهای اخیر نیز میزان مهاجرت دائمی از روشهای گوناگون به این کشور زیبا رشد چشمگیری داشته  است. در این نوشته به معرفی کشور یونان میپردازیم و در مورد موقعیت جغرافیایی، تاریخ، پایتخت و شهرهای مهم،  جمعیت، زبان، مذهب، آبوهوا، فرهنگ، آداب ورسوم و سفر به یونان صحبت میکنیم. امیدواریم از این نوشته لذت ببرید  و اطالعات شما در مورد یونان تکمیل شود. با ما همراه باشید. 

Greece Golden Visa Update

کشور یونان کجاست؟  

کشور یونان در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان واقع شده که از شمال اروپا با کشور بلغارستان، آلبانی و  مقدونیه هم مرز است و بین آلبانی و ترکیه قرار دارد و از جنوب با دریای ایونی و دریای مدیترانه هم جوار بوده و از  سمت شرق با ترکیه مرز زمینی مشترک دارد. کشور یونان به دلیل داشتن حدود 6000 جزیره بزرگ و کوچک یک  کشور شبه جزیره ای است. این کشور در جنوب و شرق توسط دریای اژه و از غرب به وسیله دریای یونان احاطه شده و  محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و افریقا است. 

کشور یونان از ۱۳ ناحیه تشکیل شده است و شهرها و جزایر مهم و بسیار شناخته شدهای دارد. شهرهای آتن، سالونیک  یا تسالونیک، پاتراس و پیرائوس از مهمترین و معروفترین شهرهای یونان به شمار میآیند. معروفترین جزیره یونان  نام آن را شنیدهنیز کرت است که حتما اید. الزم به ذکر است که برخی از جزایر یونان دارای مالکین خصوصی هستند. ً 

پایتخت یونان شهر آتن است که از نیمه دوم قرن بیستم دارای توسعه و رشد بینظیری بوده و بهسرعت گسترش یافته  است. این شهر، شهری ۳۰۰۰ ساله بوده و نام آن از کلمه یونانی آتنا گرفته شده است. جمعیت آتن در  سال ۲۰۲۱ تقریباً ۳’۱۵۳’۲۲۵ نفر است و میتوان گفت حدود یکسوم جمعیت یونان در پایتخت و حومه آن ساکن هستند.  آتن شهری مهم و تاریخی به شمار میرود که زادگاه بسیاری از فیلسوفان جهان از جمله سقراط، افالطون و ارسطو بوده  است. جالب است بدانید که اولین بازیهای المپیک در این شهر برگزار شده. هرساله گردشگران زیادی به این شهر باستانی  سفر میکنند. با توجه به اینکه آتن آب وهوای گرم مدیترانهای دارد، بهترین ماهها برای سفر به این شهر از نوامبر تا مارس  است.

Greece

تاریخچه کشور یونان  

سرزمین یونان دارای تاریخچهای بسیار پربار و فرهنگی غنی است. تاریخ این کشور را می توان به دورههای برنز،  کالسیک، رومیها، بیزانس، دوره عثمانی و جنگ استقالل تقسیم کرد. اولین نشانههای سکونت در یونان مربوط به عصر  پارینهسنگی یعنی حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میالد مسیح است. حدود دو هزار سال قبل از میالد در سرزمین یونان دو تمدن  حجری و برنزی به وجود آمدند. تمدنهای مینونی، میسنز و سیکالدی از دیگر تمدنهای مهم تاریخ یونان هستند. 

دوره کالسیک که دورهای شناخته شده در کل جهان است، تقریباً ۴ تا ۶ قرن قبل از میالد به وجود آمد و اوج آن در قرن  ۵ قبل از میالد بود. در این سالها پایههای تمدن غرب در یونان شکل گرفت و این کشور در زمینههای زیادی مانند فلسفه،  موسیقی، تئاتر و دموکراسی پیشرفتهای زیادی پیدا کرد. آتن و اسپارتا دو شهر مهم و قدرتمند این دوران یعنی یونان  باستان بودند.  

در حدود ۱۷۰ سال قبل از میالد مسیح، رومیها یونان را تصرف کردند و دوره رومی آغاز شد. فرهنگ یونان در این  دوران لطمه زیادی دید و رومیها حتی دین و زبان یونان را هم تغییر دادند. با ضعیف شدن امپراتوری رومی، این  امپراتوری توسط قبایل وحشی اروپای شمالی اشغال شد، امپراتوری بیزانس به وجود آمد و تقریبا ۱۰۰۰ سال نیز دوام ً داشت. در این دوران دین رسمی یونانیان مسیحی بود و قوانین جدیدی در یونان شکل گرفت.  

در سال ۱۴۵۳ ترکان عثمانی، قسطنطنیه و سایر نواحی یونان را فتح کردند. اتفاقات مهمی در این دوران در سرزمین  یونان به وقوع پیوست و مردم یونان رنج و سختی زیادی را تحت حکومت عثمانیها تحمل کردند و شورشهای زیادی  نیز انجام میگرفت. سرانجام در سال ۱۸۲۱ جنگ استقالل در یونان شروع شد و در سال ۱۸۲۹ کشور مستقل یونان به  وجود آمد. 

زبان و مذهب و آداب و رسوم مردم یونان  

دین غالب مردم یونان ارتدوکس است. کلیسای ارتدوکس یونان با وجود قرن ها سلطه عثمانیان بر این کشور، زبان و هویت  فرهنگی این سرزمین را حفظ کرد و نقطه مهمی برای تجمعات و مبارزات استقاللخواهانه مردم بود. اقلیت مذهبی  مسلمانان که با مهاجرت سیصد هزار مسلمان به یونان پدید آمده است نیز در نقاطی از یونان به صورت پراکنده زندگی  میکنند و جوامع مذهبی کوچکتر شامل ارتدکس قدیم، کاتولیکها، پروتستانها و یه ودیان هستند. در کل ۹۷ درصد مردم  یونان ارتدکس و ۲ درصد نیز مسلمان هستند. 

زبان رسمی دولت یونان، زبان یونانی است که در کل کشور و در همه مقاطع تحصیلی استفاده میشود. برخی از مردم  یونان نیز به زبانهای ارمنی، ترکی و مقدونی صحبت میکنند. البته به دلیل مسافرت شمار زیادی از اروپائیان به یونان  در برخی مناطق، یونانیها با زبانهای انگلیسی و فرانسوی آشنایی دارند و به این زبان ها نیز صحبت میکنند.  

سرزمین کهن یونان دارای فرهنگی غنی و آداب و رسومی متنوع و بینظیر است و همان طور که می دانید یونان مهد  فیلسوفان بزرگ بوده و مردم آن از این جهت به خود میبالند. یونانیها با وجود صنعتی شدن و افزایش جمعیت شهری  همچنان بسیاری از ارزشهای سنتی خانوادگی و اجتماعی خود را حفظ کردهاند. برای مردم یونان خانواده ارزش فراوانی  دارد و افراد خانواده نقش پررنگی در زندگی هم ایفا میکنند. بیشتر مردم یونان رفتار بسیار خوبی با مسافران دارند و  اکثرا شوند. ً مردمی خونگرم و مهربان محسوب می 

دن هنگام دیدار با یکدیگر مخصوصاً از جمله عادات و رسوم رایج در یونان دست دا در اولین مالقات است. مردم یونان معموالً دوست دارند که با مسافران صحبت کنند و از آنها سؤاالتی بپرسند که در بسیاری از فرهنگها شاید سؤاالت  بهمنظور آشنا شدن با دیگران و کمک کردن به آنها اینگونه سؤاالت را مطرح شخصی محسوب شوند، اما آنها غالباً 

میکنند و منظور خاصی ندارند. یونانیها اغلب خوشرو و اهل شوخی و خنده هستند و حتی در اولین دیدار هم با افراد  دیگر صمیمی میشوند و احساس نزدیکی میکنند.  

فرهنگ غذایی یونان هم بسیار پربار است و آن ها غذاهای بسیار متنوع و سبک غذایی منحصربهفردی دارند. یونانیها  در اغلب غذاهای خود از روغن زیتون و مواد اولیه تازه استفاده میکنند و وعدههای غذایی آن ها مفصل است. در مجموع  سبک غذایی بسیار سالمی دارند تا آنجا که سبک رژیم مدیترانهای طبق فرهنگ و عادات غذایی یونانیها پدید آمده است  

بعد از صرف غذا قهوهو طرفداران زیادی در دنیا دارد. غذای ملی معروف یونانیها نیز موساکا است. یونانیان معموالً میل میکنند و قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنیها در این کشور محسوب میشود. 

واحد پولی یونان  

یکی دیگر از بحث هایی که برا ی آشنایی با کشور یونان ضروری است و افرادی که می خواهند به این کشور سفر کنند  باید در مورد آن اطالع داشته باشند واحد پولی یونان است. این مسافران عالوه بر اینکه باید بدانند یونان کجاست؟ باید  اطالعات مفیدی هم در مورد فرهنگ، واحد پولی این کشور و دین و زبان آن نیز بدانند تا بتوانند برای سفر به یونان  راحت تر تصمیم بگیرند. 

عنوان یک کشور توسعه یافته اروپایی اخیراً یونان به عضو اتحادیه اروپا شده و از آن زمان تا کنون واحد پولی آن یورو است. مشکالت اقتصادی بسیاری در کشور یونان وجود دارد اما از لحاظ ساختار اقتصادی در سطح خوبی قرار دارد و  سرمایه گذاری در این کشور شاخص های خوبی را پیش روی سرمایه گذاران داشته است. اگر شما قصد مسافرت یا  مهاجرت به یونان را دارید باید مقدار کافی یورو تهیه کنید. 

سفر به یونان  

یونان را می توان بزرگترین مقصد گردشگری و توریستی اروپا معرفی کرد که به دلیل جاذبه های گردشگری و طبیعی  و تاریخی توجه بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان را به خود جلب کرده است. وجود جزیره های جذاب با تفریحات  هیجان انگیز، غذاهای محلی و دریایی متنوع و سوغاتی های بی نظیر از جمله دالیل سفر به یونان است. جهت آشنایی با  کشور یونان قبل از هر اقدامی برای سفر به یونان باید اطالعات دقیقی در مورد هزینه های سفر شامل هزینه های خوراک،  حمل و نقل و اقامت بدست آورد. همچنین باید بدانید که یونان کجاست تا در مورد آب وهوای آن تحقیق کنید و متناسب با  شرایط جوی آنجا پوشاک تهیه کنید. مدت زمان مسیری که با هواپیما از ایران تا یونان طی می شود سه ساعت و نیمه  است و یونان با ایران از لحاظ زمانی حدود یک ساعت و نیم اختالف دارد. 

بهترین زمان برای سفر به یونان فصل بهار و تابستان است که از ماه ژوئن تا سپتامبر را می توان برای سفر انتخاب کرد.  زیرا هوا معتدل و گرم است و زمان خوبی برای تفریحات آبی و شنا در سواحل جزایر بسیار زیبای یونان است. همچنین  اگر می خواهید از جاذبه های گردشگری و تاریخی این کشور بازدید کنید بهترین زمان سفر به یونان برای این کار ماه  های می و اکتبر است. اگر عاشق دیدن گل های وحشی در مناطق روستایی این کشورید و اهل ورزش های دوچرخه  سواری و پیاده روی هستید، پیشنهاد می کنیم فصل بهار و پاییز را برای سفر به یونان انتخاب کنید. به نوعی فصل زمستان  نیز برای افرادی که عالقه مند به ورزش های زمستانی مثل اسکی هستند بهترین زمان برای رفتن به یونان خواهد بود.  بهترین منطقه برای اسکی در زمستان منطقه Arahova در نزدیکی شهر دلفی و Kalavrita در پلوپونز است. 

آیا می توان اقامت یونان را گرفت ؟ 

یونان یک جمهوری پارلمانی واحد و کشوری پیشرفته با اقتصاد پیشرفته با درآمد باال، کیفیت زندگی باال و سطح زندگی  بسیار باال است. اقتصاد آن بزرگترین اقتصاد در بالکان است، جایی که یک سرمایه گذار مهم منطقه ای است. یونان به  عنوان عضو بنیانگذار سازمان ملل متحد، دهمین عضوی بود که به جوامع اروپا پیوست )پیش از اتحادیه اروپا( و از سال  2001 بخشی از منطقه یورو بوده است. همچنین عضو بسیاری از نهادهای بین المللی دیگر، از جمله شورای اتحادیه  اروپا است. اقامت سریع یونان و امکان اخذ اقامت برای خانواده و پدر و مادر برای کسانی که سرمایه گذاری می کنند،  یکی از عواملی است که این کشورها یکی از جذاب ترین مقاصد سرمایه گذاری تبدیل نموده است.

Greece

 

اقامت یونان از طریق کار  

اگر شخصی بخواهد از طریق کار، اقامت یونان را اخذ نماید الزم است که ویزا و مجوز کار مناسب در یونان را داشته  باشد. شخص قبل از شروع فعالیت استخدام خود در یونان باید اجازه کار دریافت کند. گرفتن مجوز کار برای اتباع غیر  از اتحادیه اروپا و یا افرادی که اصالت یونانی ندارند و یا با یونانی ازدواج نکردهاند، بسیار دشوار خواهد بود. اخذ اجازه  کار مستقل برای یک فرد غیر اتحادیه اروپا امکان پذیر نیست و اجازه کار در اجازه اقامت گنجانده می شود.مجوزهای  کار در یونان مخصوص کارفرمایان است و مختص شغل و موقعیت مکانی است و به طور معمول برای یک سال معتبر  است. یعنی شخص برای ورود به کار باید یک پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرما در یونان داشته باشد. کارگر از یک  کشور خارج از اتحادیه اروپا ابتدا باید ویزا را برای ورود به یونان به دست آورد و سپس در یونان درخواست اقامت  کاری نماید. شخص باید قبل از ورود به یونان برای دریافت ویزای نوع D به سفارت یا کنسولگری یونان در کشور محل  اقامت خود مراجعه نماید. مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزاعبارت است از:

  • گذرنامه معتبر  
  • داشتن قرارداد کاری  
  • داشتن بیمه درمانی در یونان  
  • داشتن گواهی عدم سوء سابقه سابقه کیفری  

برای اجازه اقامت / کار در دفتر محلی شهرداریظرف 30 روز پس از ورود به یونان ، دارنده ویزا باید شخصاً 

 (Dimarchio / Δημαρχείο(درخواست کند. در بعضی مناطق ، ممکن است در کالنتری درخواست داده شود. بسته  به شرایط متقاضی )خوداشتغالی، مشاور، کارمند، مجری( بسته به شرایط متقاضی، انواع مختلفی از اجازه اقامت در  دسترس است. دوره های اعتبار از یک تا پنج سال است. حداقل 60 روز قبل از انقضا اجازه اقامت / کار، باید یک  درخواست برای تمدید به دفتر محلی یا استان محلی ارسال شود. 

جهت بررسی شرایط کار در یونان بهتر است که نرخ بیکاری در یونان را بدانیم. نرخ بیکاری محاسبه شده فصلی در  یونان در دسامبر سال 2021 از 4.13 درصد، در نوامبر به 8.12 درصد کاهش یافته است. این کمترین نرخ بیکاری از  ژوئیه سال 2010 تا به حال بوده است. زیرا تعداد بیکاران با کاهش 8.35 هزار نفر در طول یک ماه به 596 هزار نفر  رسید. این در حالی است که تعداد شاغالن با 9.11 هزار کاهش به 1.4 میلیون نفر و تعداد افراد بیکار با 1.45 هزار  افزایش به 2.3 میلیون نفر رسیده است. نرخ بیکاری در بین افراد 15 تا 24 ساله با 27 درصد در بدترین حالت باقی ماند،  اگرچه این میزان کمتر از 5.33 درصد در سال گذشته بود. درنمودار زیر نرخ بیکاری یونان نمایش داده شده است. 

اقامت یونان از طریق تحصیل 

تحصیل در یونان از سنین 6 تا 15 سالگی اجباری است. سیستم مدرسه از یک مدرسه ابتدایی شش ساله و یک مدرسه  متوسطه سه ساله تشکیل شده است و پس از آن یک مدرسه متوسطه غیر اجباری است. مدارس متوسطه می توانند ماهیت  علمی یا فنی داشته باشند. بیشتر کودکان یونانی در مدارس دولتی تحصیل می کنند. 

یونان همچنین مدارس بین المللی خوب بسیاری دارد. سیزده مدرسه در یونان دارای مدرک لیسانس بین المللی هستند که  تحصیل در دانشگاه های خارج از یونان را پس از فارغ التحصیلی آسان می کند. بیشتر مدارس بین المللی در آتن واقع  شده اند ، اما تعداد کمی از آنها در سالونیک وجود دارد. چندین زبان آموزشی از جمله انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی و  ژاپنی ارائه می شود.انتخاب مدارس بین المللی آموزش انگلیسی زبان، بیشتر در آتن را ارائه می شود.جهت افرادی که  قصد اخذ اقامت یونان از طریق تحصیل دارند،دریافت نامه دعوت نامه و نامه پذیرش از دانشگاه، یک ضرورت مطلق  برای درخواست ویزا است. اگر در کشوری زندگی می کنید که برای سفر به یونان نیاز به VISA دارید، باید قبل از این  با تماس با سفارت یونان در کشور خود درخواست ویزای بلند مدت کنید. بیشتر سفارتخانه ها بین 15 ژوئیه و 15 نوامبر  ویزا می گیرند و صادر می کنند. هنگامی که برای ویزا اقدام می کنید ممکن است مجبور شوید به چند سوال در مورد  دوره خود و مدت دوره خود، دالیل انتخاب دانشگاهی که انجام داده اید پاسخ دهید، اینکه آیا پس از اتمام تحصیل تصمیم  دارید در یونان بمانید و آیا بودجه کافی برای تأمین هزینه های تحصیل، محل اقامت و غیره دارید یا خیر. هزینه های  

معموالً تحصیل در دانشگاه های دولتی یونان برای دانشجویان اتحادیه اروپا EEA / رایگان است. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی یونان برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا 1500 تا 9000 یورو در سال می باشد. باالترین هزینه ها  در دانشگاه های خصوصی است. هزینه تحصیل در این دانشگاه ها معموال بین 15 تا 30 هزار یورو در سال می باشد.  تحصیل در مقطع کارشناسی در یونان معموالً ۴ ساله است که تحصیل به زبان یونانی رایگان و تحصیل به زبان انگلیسی  دارای هزینه است. متقاضی باید دارای نمره ۶ آیلتس برای ورود به دوره کارشناسی به زبان انگلیسی باشد. 

زمانی که دانشجو تحصیالت خود را در مقطع کارشناسی به اتمام برساند می تواند برای ادامه تحصیل وارد دوره کارشناسی  ارشد شود. مدت زمان تحصیل در این مقطع معموالً تحصیل به زبان یونانی یک تا دو سال طول می کشد در صورت شخص می تواند به صورت رایگان تحصیل کند، اما تحصیل به زبان انگلیسی دارای هزینه است و نیاز به نمره 5,6 آیلتس  دارد. تحصیل دکترا در یونان به دو صورت می باشد، نوع اول که بیشتر افراد آن را انتخاب می کنند یک دوره تحقیقات  سه ساله است. نوع دوم که بر مبنای سیستم آموزشی آمریکایی می باشد به مدت ۴ یا ۵ سال طول می کشد. بعد از ۳ سال  اول که دانشجو در سمینارها و همایش های مربوط به رشته خود شرکت می کند و در انتها به انجام پروژه های تحقیقاتی  می پردازد. دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی به مدت 6 ماه تا یکسال در یونان بمانند و در جستجوی کار باشند.  در صورتی که بتوانند در شغل مورد نظر خود مشغول به کار شوند، بعد از 5 سال کار در یونان می توانند اقامت دایم  بگیرند.

اقامت یونان از طریق سرمایه گذاری  

یکی از اولین نگرانی های افرادی که قصد دارند از طریق برنامه های سرمایه گذاری تابعیت یا اجازه اقامت یونان را  دریافت کنند، آینده خانواده آنها است. قابل درک است که هر سرمایه گذار که از این نوع برنامه ها استفاده می کند، نگران  خانواده و زندگی خود در یک محیط کامالً جدید است. با افزایش محبوبیت و موفقیت در برنامه ویزای طالیی یونان، تعداد  مهاجرین خارجی در یونان به سرعت گسترش می یابد. 

برنامه ویزای طالیی یونان به مردم امکان می دهد حداقل 000،250 یورو در این کشور سرمایه گذاری کرده و در ازای  آن اقامت دائم دریافت کنند. این حق با مزایای اضافی مانند سفر بدون ویزا در بیشتر مناطق اروپا یا حق تحصیل و کار  در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همراه است. مطابق با نیازهای این برنامه، یونان جهت گیری و استقرار بی  شماری را برای تازه واردان فراهم می کند. جهت اخذ اقامت یونان از طریق سرمایه گذاری، مهاجران باید در فعالیت  هایی سرمایه گذاری کنند که به نفع اقتصاد یونان باشد. کارآفرینان باید برای انجام فعالیت اقتصادی مستقل درخواست  اجازه اقامت دهند. در این نوع از اقامت یونان، اجازه اقامت نیز برای اعضای خانواده )همسر و فرزندان خردسال( صادر  می شود. این مجوز دو سال اعتبار دارد و پس از آن می تواند هر دو سال یکبار تمدید شود، به شرطی که فعالیت اقتصادی  ادامه داشته باشد و کلیه مالیات ها پرداخت شود. از اوایل سال 2014 ،دولت یونان همچنین ارائه اجازه اقامت 5 ساله به  اتباع کشورهای ثالث و خانواده های آنها را که ملکی با ارزش حداقل 000،250 یورو خریداری می کنند ، آغاز کرده  است. این اجازه اقامت تا زمانی که امالک در اختیار دارنده اجازه باقی بماند می تواند تمدید شود. همچنین شخص می  تواند اجازه اقامت پدر و مادر خود و همچنین پدر و مادر همسر خود را دریافت نماید. در این نوع اقامت متقاضی اجازه  کار در این ۵ سال اولیه ندارد و پس از گذشت پنج سال اجازه کار در این کشور را خواهد داشت. تحصیل برای فرزندان  رایگان خواهد بود و پس از گذشت ۷ سال می توان درخواست پاسپورت یونان را از دولت این کشور داد. 

اولین و مهم ترین اتفاقی مثبتی که در زمان خرید ملک در یونان رخ می دهد، رسیدن به اقامت این کشور می باشد که این  نوع اقامت با مزایای بسیاری همچون موارد زیر همراه است: 

  • برای اخذ اقامت نیازی به مدرک زبان نیست  
  • قابلیت افتتاح حساب بانکی در اروپا 
  • عدم پرداخت مالیات در یونان 
  • عدم محدودیت سنی 
  • امکان سفر به کشورهای حوزه شنگن به دلیل عضو بودن این کشور در اتحادیه اروپا 
  • راحتی در اخذ ویزای آمریکا، کانادا و انگلستان 
  • دریافت اقامت در زمان بسیار کم 
  • بدون نیاز به ثبت شرکت و یا راه اندازی بیزنس  
  • قابلیت دریافت اقامت دائم اروپا برای متقاضی، همسرف فرزند زیر 21 سال و پدر ومادر 

در این نوشته با کشور یونان، تاریخچه آن، جمعیت، شهرهای مهم، آبوهوا، زبان و فرهنگ آدابورسوم آنها آشنا شدید.  یونان یکی از رؤیاییترین و بینظیرترین مقاصد برای سفر و زندگی است. امیدواریم با معرفی این کشور توانسته باشیم  به سؤاالت شما پاسخ دهیم برای اخذ اقامت یونان با ما در ارتباط باشید. 

Leave a comment